85% af kunderne har smag for akustikken, når de vælger spisested

02 september 2021

Et veltilberedt måltid smager bedre i velklingende omgivelser, viser en ny undersøgelse af danskernes forhold til akustik i restauranter. Akustikken er dermed afgørende for at vinde kundernes gunst og sikre et behageligt arbejdsmiljø, og det nikker de genkendende til i Restaurant Møntergade, som har fået akustiske lofter fra spiseområde til køkken.

Restaurant Møntergade in Copenhagen with Rockfon Mono Acoustic ceiling

Akustikken vægter højt for den fulde oplevelse

Det er både godt til ganen og sød musik for øregangene, når den sultne gæst kan sætte sig godt til rette og nyde måltidet i lokaler, hvor akustikken er nøje afstemt.

Derfor er der intet at sige til, at akustikken vægter tungt – eller faktisk ligefrem er afgørende – for danskernes madoplevelse eller valg af spisested. Det udtrykker 85% i en undersøgelse, der omhandler danskernes holdning til akustik, som vi har foretaget hos Rockfon.

Også hos Restaurant Møntergade tillægges akustikken stor værdi. Når gæsterne inviteres inden for i det røde bindingsværkshus, hvor Gammel Mønt krydser Møntergade, vil de derfor opleve, at der er kræset for både måltid, komfort og lyd.

God lyd gavner kunder og ansatte

I Restaurant Møntergades nye omgivelser nydes den populære smørrebrød nemlig under akustiske lofter. Da restauranten, som har eksisteret i 30 år, og holdet fra Restaurant Palægade for over et år siden rykkede ind i nye lokaler, blev de ombygget med henblik på at skabe en behagelig kundeoplevelse. Her er der både tænkt i god komfort, god plads og god lyd.

Spørger man Simon Olesen, medejer og restaurantchef hos Restaurant Møntergade, er der ingen tvivl om, hvad akustikken betyder for den samlede kundeoplevelse:

- "Akustikken er det allervigtigste. Folk skal gå herfra med følelsen af, at det har været en god oplevelse, og at hverken frokost eller samtale er blevet forstyrret. I en restaurant som vores har gæsterne en forventning om at kunne føre en uforstyrret samtale, mens de nyder måltidet" fortæller han og tilføjer:

- "Desuden er det lige så vigtigt, at indeklimaet er behageligt for mine kolleger og mig, da vi tilbringer langt flere timer i restauranten end kunderne. Vi skal have det godt, både når vi er her, og når vi går herfra efter en lang arbejdsdag. Derfor har vi også fået akustiklofter i køkkenet."

Læs her om akustikløsninger til restauranter.

God lyd sætter skub i omsætningen

I føromtalte undersøgelse svarer 54%, at god akustik får dem til at købe mere under restaurantbesøget, mens 72% fortæller, at det får dem til at besøge restauranten igen en anden gang.
Når kunden kan sidde i ro og mag og konversere uforstyrret i et normalt toneleje, tyder meget derfor på, at mange er mere tilbøjelige til at bestille et glas vin ekstra eller simpelthen bare gentage succesen en anden dag:

- "Indrettes restauranten med god akustik er det til at tage og føle på. Udover at kundeoplevelsen får et løft, kan det nemlig i flere tilfælde mærkes på omsætningen. Det er derfor ikke underligt, at vi oplever en stigning i henvendelser fra restauranter og caféer, der vil optimere de akustiske forhold. Vi tilbyder såvel eksklusive løsninger som løsninger, der er hurtigere at montere, så spisestedet undgår at holde lukket" afrunder Jesper Dehn, salgsdirektør hos Rockfon.

Relaterede artikler