"Arkitektur handler ikke om ord, men om tårer,"1 sagde arkitekten Philip Johnson, som græd, da han så de svungne og blanke linjer på Guggenheim-museet i Bilbao for første gang. Smukke bygninger har en følelsesmæssige indvirkning på os – ikke kun på os som personer, men også på vores lokalsamfund. Når en bygning ser flot ud udefra og føles godt indeni, har den forbedret vores verden.
Det er oplevelsen i Bilbao et perfekt eksempel på: Blot fem år efter opførelsen blev det anslået, at museet havde øget den baskiske provins' bruttonationalprodukt med 2,4 milliarder euro.2 En by, som tidligere havde været i tilbagegang, var blevet til et kulturelt rejsemål.
I en nyere undersøgelse udført af ROCKWOOL koncernen udtrykte 73 % af svarpersonerne en tro på, at smuk arkitektur giver lokalsamfundet en bedre dynamik.3 Også andre undersøgelser bekræfter, hvor vigtig en bygnings æstetik er. Undersøgelser foretaget af den forhenværende britiske Commission for Architecture and the Built Environment viser, at de fleste menneskers humør (85 %) påvirkes af arkitekturen omkring dem, og at 81 % interesserer sig aktivt for, både hvordan bygningerne ser ud, og hvordan de føles.4
Gennem tiderne har vores byggematerialer påvirket de omgivelser, vi bor i – fra tunge og robuste stenborge og kirker til varme og hyggelige velisolerede træhuse.
I dag har arkitekterne et omfattende udvalg af kvalitetsmaterialer til rådighed, så bygninger kan være radikale og storslåede at se på og samtidig byde på fremragende komfort og sikkerhed indeni.
1: Fast Company, "Why Our Brains Love Curvy Architecture"
2: The Guardian, "Bilbao mayor wins award for transforming declining city"
3: ROCKWOOL, Modern Life Google Survey, 20. februar 2017
4: Streets of Shame, 2002, CABE Commission for Architecture and the Built Environment
En del af ROCKWOOL koncernen
Nogle af vores søsterbrands tilbyder også løsninger, som imødegår denne udfordring.