Arkitektonisk akustik: Bygninger der lyder lige så godt, som de ser ud

31. marts 2020

Forstå lydvidenskaben og få indsigt i arkitektonisk akustik fra eksperter. Hver eneste af bygningskonstruktionens komponenter har en indvirkning på dens akustiske egenskaber. Til en start er det vigtigt at forstå principperne bag arkitektonisk akustik. Så lad os få det grundlæggende på plads - lyder det godt?

konstruktion med design af akustisk arkitektur

Hvad er arkitektonisk akustik?

Arkitektonisk akustik er den videnskab og det tekniske kendskab, som har til formål at opnå god lyd inde i en bygning. Det er interaktionen mellem personer og lyd - både indendørs og udendørs. Det omfatter studiet af hjem og bygninger og designet af strukturer, så de sikrer optimal akustik.

Vi stillede et par simple spørgsmål til vores paneldeltagere Jasper Spigt og Camilla Casiccia. Jasper er arkitekt og partner hos architecten Van Mourik. Han designer både indendørs rum og byrum og har altid fokus på både miljøet og samfundet som helhed. Camilla er indendørsarkitekt hos architecten Van Mourik. Hør dem dele deres erfaringer.

Er det muligt at designe en bygning eller et interiør der appellerer til alle vores 5 sanser?

Helt klart - det er muligt at designe et rum, der appellerer til alle sanserne. Vi designer primært til synssansen, da det er den mest appellerende. Men det at stimulere nogle af vores andre sanser fx gennem en taktil oplevelse, akustik og varme spiller altid en sekundær rolle i at skabe en god stemning for et givent rum. Lugtesansen er dog ikke længst fremme i tankerne i løbet af designprocessen.

Selvom de sensoriske aspekter er vigtige, arbejder vi på rummets samlede oplevelse og atmosfære. Alle de fem sanser er underliggende faktorer, som designere tager højde for, men de følelser et rum vækker er en kombination af disse, noget vi ofte referere til som den sjette sans. Jasper siger: “designere har normalt denne sjette sans og kan sammensætte rummet med den nødvendige indlevelse.”

I sidste ende er det sandt, at unikke rum er en unik kombination af alle fem sanser.

 

Designere har normalt denne sjette sans og kan sammensætte rummet med den nødvendige indlevelse.

Jasper Spigt

Arkitekt

Hvorfor er arkitektonisk akustik vigtig i hjem og andre bygninger?

Lyd definerer helt klart et rums personlighed. Ønsker du at skabe et rum hvor man kan fokusere, føre samtaler, diskutere eller levere taler?

Akustik påvirker vores velbefindende og miljøet omkring os. Dårlig akustik kan ødelægge din samtale på en restaurant. Ville du komme igen på en restaurant, hvor du ikke kunne høre din ledsager ordentligt - det er for støjende, ikke? Når et rums akustik er lyd, påvirker det rummets samlede atmosfære. I dag taler selv neuroforskere om vigtigheden af akustik og dens stigende relevans.

Hvordan forklarer du akustik for en kunde?

Emnet akustikdesign er subjektivt, og kunder har deres egen opfattelse af det. I dag er folk mere opmærksomme på dette emne, men vi er nødt til at skalere det ned til et objektivt synspunkt. Vi kan selvfølgelig tale om de nødvendige materialer, men vi skal kategorisk forklare, hvordan lyd påvirker rummet og derefter tilbyde løsninger.

Den lyse side er, at alle på et eller andet tidspunkt kan relatere til eksemplet med en støjende restaurant. Der er også forskel på en professionel kunde og én, der ønsker at bygge sit eget hus. Vidensniveauet er forskelligt, og vi skal behandle hver enkelt kundes behov og ønsker objektivt.

Camilla bemærker: ”En stor procentdel af mennesker mener, at støjen i en restaurant skyldes antallet af tilstedeværende mennesker, ikke akustikken. Så det at skabe bevidsthed er også en vigtig del af vores job.”

 

En høj procentdel af mennesker mener, at støjen i en restaurant skyldes antallet af tilstedeværende mennesker, ikke akustikken. Så det at skabe bevidsthed er også en vigtig del af vores job.

Camilla Casiccia

arkitekt

I hvilken fase af konstruktionsprocessen tager du højde for arkitektonisk akustik?

Når det drøftes ud fra et indretningsperspektiv afhænger det af rummet vi designer og den type projekt, vi arbejder på. Men generelt tænker vi over det allerede fra begyndelsen. I nogle tilfælde renoverer vi, og vi ændrer den aktuelle akustik. Hvis vi for eksempel indbygger et biblioteksområde, skal det være et stille område. Så vi arbejder på det fra selve den indledende fase.

Når vi har frihed til at konstruere, konstruerer vi ud fra rummets dynamik - om det er beregnet til intimitet, konferencer eller teater. Nogle rum portrætterer en bestemt identitet, så vi kombinerer også denne med akustikken. Det afhænger også af, om det er et indvendigt eller udvendigt rum. Men der er altid et smukt design til ethvert rum og til enhver lyd.

Hvordan påvirker arkitektonisk akustik konstruktionen af en bygning eller en indretning? Skaber det at inkludere arkitektonisk akustik i konstruktionen nogen begrænsninger?

Ja, det gør det. Hvis vi for eksempel har en bygning i nærheden af en jernbane, så er vi nødt til at designe akustikken på en sådan måde, at bygningen ikke påvirkes af den. Vi starter med at skabe både en indvendig og udvendig indretning, der giver optimal akustik.

Vi er nødt til at gøre dette skånsomt, da vi ikke blot ønsker at skabe en facade, der blokerer lyden fuldstændig. Med den teknologi der er tilgængelige i dag, er det muligt at opretholde et akustisk design på højt niveau og samtidig have en smuk arkitektur. Vi er dog nødt til at opretholde en balance mellem omkostningerne og designet. Det giver begrænsninger, men også muligheder.

Vi er nødt til at give folk friheden til at vælge - de skal kunne være en del af byen og samtidig også leve for sig selv.

I år er lydens år. Hvor står vi i dag, når det gælder arkitektur og design i forhold til støjforurening?

I dag har vi løsningerne og teknologien til at skabe arkitektonisk akustik i ethvert rum.

På den anden side så bliver støjforureningen stadig værre. Vi er nødt til at være bevidste om, hvordan bygninger kan konstrueres på optimal vis for at eliminere denne støj. Vi er nødt til at tage højde for offentlige rum og deres forhold til bygninger, og hvordan begge trives med optimal akustik.

Støjforurening skal være en prioritet, så vi er nødt til at uddanne folk om akustik, da den er en integreret del af en bæredygtig verden.

Hvordan tror du, at tingene vil se ud i 2050?

For Verdenssundhedsorganisationen er støjforurening nummer to på listen, mens luftforurening er nummer et. I de kommende år er vi nødt til at blive mere opmærksomme på de virkninger, som støj har i alle rum, og den stadigt større vigtighed af akustik i bygningsdesign.

Nu om dage er støj ikke defineret som ”uønsket lyd”, men som ”uønsket lyd uden at få høreskader af den”. Denne definition hjælper med til at understrege, at støj er usundt og kan være forstyrrende på forskellige niveauer. I dag drøfter selv universiteter den skadelige virkninger af støj og den bedste måde at integrere akustik i bygningsdesign på. Det er derfor vi mere end nogensinde før har brug for arkitektonisk design og bygningskonstruktioner, der tager højde for disse aspekter. Når alt kommer til stykket, ønsker vi alle sammen at bidrage til et sundt lydmiljø.