Det er ikke kun et museum for moderne kunst, men et mangfoldigt kompleks med museum, kontorbygninger, park, strand og havnepromenade. Bygningerne, som er beklædt med aspetræ, er overdækket af et glastag med kraftig hældning, som minder om sejlene på et skib, der stadig besejler havnens vande. “Det er et ikonisk kompleks midt i storbyen,” forklarer Hossam Gadalla, projektarkitekt. “Taget samler alle de forskellige aktiviteter i én enkelt enhed.”

Da museets gallerier skulle tegnes, ville designteamet have et monolitisk loft med den samme geometri som taget. “Vi skulle bruge et loft, der var neutralt og markant – neutralt, fordi det ikke måtte overskygge de udstillede værker, og markant, fordi det skulle afspejle tagets personlighed.” Samtidig skulle loftet leve op til en lang række akustiske og tekniske krav. “Vi var dybt imponerede over Rockfon. Kvaliteten af deres Rockfon Mono Acoustic loftsystem betød, at vi kunne opnå det vi ønskede - både teknisk og arkitektonisk. Rockfon forstår sig på arkitektur, og valget har virkelig kunnet betale sig. Når man ser op, ser man træbjælkerne og loftet, der strækker sig over mellemrummene med den samme dobbelte krumning som taget.”

Astrup Fearnley Museet

Strandpromenaden 2
0252 Oslo
Norge

Når man ser op, ser man træbjælkerne og loftet, der strækker sig over mellemrummene med den samme dobbelte krumning som taget.

Hossam Gadalla

Projektarkitekt
Akustikloft:
Akustikloft:
Akustikloft:
Akustikloft:
Akustikloft:
Akustikloft:

Astrup Fearnley Museet

Land:Norge
Arkitekt:Renzo Piano Building Workshop og Narud Stokke Wiig Architects.

Andre cases fra sport- og fritidssektoren