Rockfon sætter CSR og bæredygtighed på agendaen

1. januar 1

Rockfon sætter det gode udeliv, CSR og bæredygtighed på agendaen ved at byde velkommen til 240.000 nye, summende beboere. Det er i samarbejde med det sociale projekt Bybi, at Rockfons baghave nu summer af liv. Det gavner både naturen, men også medarbejderne, der kan se frem til at blive rigere på naturoplevelser i grønnere områder.

Bæredygtige akustiklofter og bier i baghaven

Magdalini Psarra er bæredygtighedschef for Rockfon. Hun forklarer her, hvordan Rockfon, bæredygtighed og bier i baghaven passer sammen:

”Vores bæredygtige akustiklofter skaber bedre indeklima og trivsel på kontorer, skoler og hospitaler. Akustikpladerne er lavet af stenuld, som kommer fra naturligt forekommende materiale i naturen – og her kommer bierne ind i billedet”.

”Når vi skaber produkter med fokus på naturen og bæredygtighed, er det oplagt for os at kigge indad. I det her tilfælde kigge ud på vores udendørsområder. Og hvad er bedre end at starte i sin egen baghave? Derfor indgik vi et samarbejde med det sociale projekt Bybi, som har beriget vores baghave med fire bistader”.

Vi har valgt at samarbejde med Rockfon, da det ikke kun handler om bier, men hvordan en virksomhed kan være med til at skabe en sundere natur.

Oliver Maxwell

Direktør, Bybi

Bierne og mennesker skaber en sundere natur

De fire bistader er placeret i baghaven hos Rockfon, da det er et område, som ikke bruges i dagligdagen. Det sociale projekt Bybi har bistader stående hos en lang række virksomheder og organisationer. Direktør for Bybi Oliver Maxwell fortæller om CSR-projektet:

”Vi har valgt at samarbejde med Rockfon, da det ikke kun handler om bier, men hvordan en virksomhed kan være med til at skabe en sundere natur”.

Bier spiller en stor rolle for jordens økosystemer. De små gyldne gul-brune insekter bestøver planter og gøre os opmærksom på biodiversiteten. Derudover indsamler bierne nektar fra blomster, som kan samles fra deres bo – i det her tilfælde bistaderne i Rockfons baghave. Den nektar bliver herefter til den søde honning, du sikkert nærmest kan smage på tungen bare ved tanken. Når vi spiser honning, kan vi sige tak til bierne og alle bestøvningsinsekter ved at plante blomster.

Fælles oplevelser med kollegaer i naturen

Bierne har ikke kun til formål at skabe en bedre natur – selvom det i den grad er en god egenskab i sig selv. Et andet formål med at introducere bier i virksomheder forklarer Magdalini Psarra:

”Der er et stigende behov for fælles oplevelser med ens kollegaer udover arbejdsopgaverne. Vi vil gerne skabe en fælles referenceramme for vores kollegaer, som har et dybere formål bag sig. Derfor er det så oplagt at bruge bier som projekt, da vi på den måde får skabt en fælles reference i naturen, hvor der er plads til være sammen i den friske luft”.

Forholdet mellem mennesker og naturen er også noget, der særligt interesserer Oliver Maxwell, direktør i Bybi:

”Vor tids største udfordring er, hvordan vi kan skabe fællesskaber, som både beriger naturen og skaber rum til mennesker. Her starter det med nogle bier i en virksomheds udeområder, men du kan se, hvordan det tager fat. Lige pludselig er der et nyt fællesskab og en helt ny ressource, som bliver tilgængelig”.

Rockfon har CSR og bæredygtighed på agendaen

Det er vigtigt, at alle får en fælles forståelse for bæredygtighed og CSR, og derfor er et CSR-projekt et godt startsted for at sætte skub i samtalen og den fælles forståelse. CSR står for Corporate Social Responsibility og dækker over en virksomheds sociale ansvar.

Hos Rockfon arbejder vi med cirkulær økonomi. Vores akustiklofter og -produkter er netop Cradle to Cradle certificeret i sølv og bronze. Derudover har vi et genbrugsprogram for returtagning af akustikplader, så bæredygtighed er en kerneværdi for os. Men man kan altid gøre mere, og til det fortæller Magdalini Psarra:

”Vi ønsker samtidig også at tage et samfundsmæssig ansvar med aktiviteter, som skaber værdi både for samfundet og for vores kunder, medarbejdere og leverandører. Vi har nedsat en medarbejdergruppe, der arbejder på fremtidige CSR-tiltag, så Bybi-projektet er kun begyndelsen.”

”Vi ser bierne som gode ambassadører, som kan få medarbejderne til at tænke over og tale om ideer for fremtidige CSR-tiltag. Vi har spændende ideer på tegnebrættet, der bl.a. lyder på plastikindsamling langs vejene og såning af blomster” afslutter Magdalini Psarra, som slår fast, at bierne kun er begyndelsen.

Vi ønsker at tage et samfundsmæssig ansvar med aktiviteter, som skaber værdi både for samfundet og for vores kunder, medarbejdere og leverandører.

Magdalini Psarra

Sustainability Manager, Rockfon