Det er dokumenteret, at et godt indeklima er tæt forbundet med gode akustiske løsninger. Dårlig akustik kan nemlig påvirke folks trivsel og velvære og samtidig være skyld i alvorlige sundhedsrisici som stress, høretab og forhøjet blodtryk. Derfor bliver det mere og mere vigtigt at tage højde for, hvordan støj påvirker os.
Men at forstå præcis, hvad det er, der får os til at føle os utilpasse, når vi går ind i et rum, er ikke altid nemt. Det er en af grundene til, at akustikproducenten Rockfon nu investerer både tid og kræfter i at uddanne akustiske ambassadører. Initiativet sigter mod at skabe både faglig og offentlig opmærksomhed om dårlig akustik og samtidig præsentere forskellige løsninger på problemet.
Investering i dybdegående viden
Uanset om det har været på arbejdspladsen, derhjemme, i skolen eller på en restaurant, har vi alle prøvet at være negativt påvirket af dårlig akustik. For de fleste kan det dog være vanskeligt at identificere, hvad det egentlig er, der får os til at føle os utilpasse, når vi træder ind i et rum. Få mennesker ved, at dårlig akustik ofte bærer skylden. At gøre opmærksom på netop dét er noget, som Rockfons nye akustikambassadører skal hjælpe med. De vil dele ud af deres viden om gener og negative konsekvenser ved dårlig akustik til interessenter i byggebranchen. Christian Agner, Business Unit Director hos Rockfon, forklarer om initiativet:
- Målet med uddannelsen er at tydeliggøre, hvor stor en betydning et godt lydmiljø har. Vi vil demonstrere, hvor kritisk det faktisk er for studerende på en skole og for personalet på et kontor. Mange har ikke den rette indsigt i, hvordan dårlig akustik påvirker os næsten dagligt, og det ønsker vi at rette op på. De nye ambassadører får en unik rolle på markedet som specialister med ekspertise inden for akustik og med bedre indsigt i, hvordan man præsenterer og løser de problemer, som et dårligt lydmiljø kan medføre.
Finn Jørgensen, rådgiver hos Rockfon, er en af de nye akustikambassadører i Danmark. Han fortæller:
- Uddannelsen fandt sted i Holland, og vi var omkring 30 personer fra interne salgsorganisationer i hele Europa. Gennem træningen fik vi et større indblik i, hvordan akustik påvirker os både på arbejdspladsen og derhjemme. Vi lærte også en del om præsentationsteknologi, så vi kan uddanne andre. Ideen er, at jeg som lokal akustiskambassadør nu er i stand til at uddanne mit interne team på en mere dybdegående måde. Samtidig har jeg fået de nødvendige værktøjer til at holde præsentationer ude af huset, uanset tidligere viden.
Ekspertise til alle niveauer
Ud over at give et indblik i, hvordan dårlig akustik påvirker os og vores hverdag, har ambassadørerne nu den ekspertise, der kræves for at give tilpassede anbefalinger til bygherrer, arkitekter og andre, der søger mere viden om emnet. Christian Agner forklarer:
- Uddannelsen har styrket Rockfons plads på markedet. Vi har nu det, der skal til for at tale med alle parter, der ønsker eller har brug for at vide mere om akustik. Uddannelsen har således resulteret i, at vores ambassadører er i stand til at gå ud og tale med eksperter såvel som private. Ambassadørerne kan tilbyde dem både en bedre indsigt i problemet og gode råd om hvilken akustisk løsning, der er den rigtige for dem. Helt enkelt en perfekt blanding af teori og praktik.
Finn Jørgensen afslutter:
- Vi, der arbejder med akustik, har allerede en anden slags viden, når det kommer til, hvordan et dårligt lydmiljø påvirker os. Hvis jeg for eksempel er på en støjende restaurant med dårlig akustik, føler jeg det straks. Men det samme gør sig ikke altid gældende for den almene dansker. Derfor er det bedste ved denne uddannelse, at vi både har lært, hvordan vi skal tale med andre eksperter om akustik, men også at vi nu ved, hvordan vi kan tale med lægfolk om emnet og forklare akustik på et niveau, hvor alle kan være med.