Akustikkens betydning på et kontor
Kontorakustik kan være en stor udfordring, og i takt med at Covid-19 pandemien er ved at komme under kontrol, vender flere og flere ansatte tilbage til jobbet. Kontorerne vil igen være hjemsted for daglige samtaler og møder – fysiske såvel som digitalt – og det øger larmen på kontoret. Nogle kontorområder skal summe af liv og inspirere til samtale, nogle skal være uforstyrrede og fremme koncentrationen, og andre igen skal være afslappende og indbydende. Så hvordan skaber du balance i akustikken på kontoret og dermed en sund og behagelig arbejdsplads, hvor ansatte trives og ønsker at arbejde?
Støjens indvirkning på sundheden og produktiviteten
Når du indretter et kontor, er det vigtigt at overveje støjniveauet, da det er vanskeligt at ændre, når bygningen først er opført. I en nyere Leesman-rapport angiver 74,6 % af de adspurgte støjniveauet som en af de vigtigste fysiske faktorer for en effektiv arbejdsplads. Støj på kontoret scorer lavest inden for generel tilfredshed, og under en tredjedel af de adspurgte angiver at være tilfredse med akustikken på deres nuværende kontor.
Men forstyrrende støj er ikke kun irriterende – det er også helbredsskadeligt. Forstyrrelser på kontoret har en direkte indvirkning på stressniveauet, mængden af sygefravær, niveauet af personaleudskiftning, og hvor hurtigt og omhyggeligt en given opgave kan udføres.
Og statistikken ser endnu kedeligere ud for åbne kontorlandskaber. Medarbejdere i åbne kontorlandskaber er 15 % mindre produktive og har vanskeligere ved at koncentrere sig. Det får dem til at miste op til 20 minutters koncentreret arbejdstid om dagen.
Hvordan kan akustikken give folk lyst til at arbejde på dit kontor?
En tilpasning af akustikken kan forvandle et kontor fuldstændigt. Ifølge en analyse af Dr. David Sykes kan du opnå følgende ved at implementere den rette akustik i et åbent kontorlandskab: