Fremtidens lofter er fyldt med farver

21. oktober 2019

Hvid, beige og grå har i flere årtier været de foretrukne valg, når det kommer til indretning og design – ikke mindst på kontorer og arbejdspladser. Men nu ser det ud til, at fremtiden bliver meget mere kulørt. Det gælder i hvert fald, når det kommer til rummenes femte væg: loftet.

SDU Det Teknologiske fakultet,DK,Odense,C. F. Møller A/S,Bygningsstyrelsen,Svend Christensen,ROCKFON Color All,X-edge,600x600,white

Vi er blevet meget mere modige, når rummets femte væg – loftet – skal farvelægges. Hos akustikproducenten Rockfon mærker man tendensen, hvor de farvede ordrer oftere lægges i kurven.

SDU Det Teknologiske fakultet,DK,Odense,C. F. Møller A/S,Bygningsstyrelsen,Svend Christensen,ROCKFON Color All,X-edge,600x600,white

Vi er blevet meget mere modige, når rummets femte væg – loftet – skal farvelægges. Hos akustikproducenten Rockfon mærker man tendensen, hvor de farvede ordrer oftere lægges i kurven.

Kraftvärmeverket Torsvik,Jönköping,Sweden,4000 m²,Liljewall Arkitekter AB,Jönköping Energi AB,Akustik & Montage AB,Ola Österling,ROCKFON COlor-all,E24-edge,600x600,white,Chicago Metallic T24

Vi er blevet meget mere modige, når rummets femte væg – loftet – skal farvelægges. Hos akustikproducenten Rockfon mærker man tendensen, hvor de farvede ordrer oftere lægges i kurven.

Der findes mange svar på, hvordan man skaber de bedste arbejdsmiljøer. De små detaljer i indretningen og valget af farver på væggene kan diskuteres, men noget de fleste i Skandinavien længe har været enige om er, at loftet skal være hvidt.

Men den tendens er så småt ved at ændre sig:

- Hvid er vanskelig at matche med andre farver, og jeg ville kun vælge et hvidt loft, hvis der er meget højt til loftet, lyder det fra den svenske farveekspert og indretningsarkitekt Sara Garanty.

Hun fortæller videre, at det bliver mere og mere almindeligt med farvede lofter på eksempelvis restauranter, hvor man vil skabe en intim og hyggelig atmosfære.

- Jeg plejer at kalde loftet for den femte væg. Det er lige så vigtigt, hvilken farve du vælger her som på de andre fire vægge. Det gælder naturligvis ikke kun på restauranter, men også for kontorer, skoler og det offentlige rum.

Standardløsningernes tid er forbi

Kliniske og enkle rum er længe blevet opfattet som nogle, vi har det godt med at opholde os i. Men ifølge forskning inden for neurobiologi er dette ikke tilfældet:

- Mennesket kommer fra naturen, og vi har det godt med et varieret miljø. Der er forsket meget i, hvordan farver påvirker os, og forskningen viser, at de påvirker os positivt, siger Sara Garanty videre.

Og når det handler om at vælge farve, er én ting væsentlig: Nemlig hvilken type virksomhed, man driver:

- I en bank skal man udvise tillid og tryghed. Så her fungerer det godt med rolige, blå farver. Men i mere kreative miljøer, hvor man arbejder med innovation, kan man f.eks. bruge rosa, som er en legende og inspirerende farve.

De nye trends

Ifølge Sara Garanty ses to nye tendenser, der signalerer både en længsel efter naturen og et behov for forandring:

- Jeg oplever en stigende efterspørgsel på blå, grøn og mørkebrun. Derudover ses en tendens, hvor indtænker de materialer, man kan anvende i kombination med klare og skrigende farver såsom koboltblå, orange og forskellige neonfarver.

Hos akustikproducenten Rockfon ses det tydeligt, hvordan farvede lofter begynder at vinde indpas: Kunderne er langt mere modige og vil i stigende grad have farvepaletten i brug:

- Mulighederne er uendelige, og for os er det sjovt at se, hvordan man i højere grad tør slå sig løs. Vores opgave er at fokusere på innovation for at imødekomme arkitekternes krav. Vi skal levere de bedste løsninger og gøre det muligt for kunden at forme sit eget univers – både visuelt og rent akustisk, så lydmiljøet og indretningen tilsammen skaber den bedst mulige løsning, afrunder produktudvikler Jesper Wolff.

Jeg plejer at kalde loftet for den femte væg. Det er lige så vigtigt, hvilken farve du vælger her som på de andre fire vægge.

Sara Garanty

Indretningsarkitekt