Skoleklokken ringer til frikvarter, og eleverne vælter ud af klasselokalerne. Stole trækkes ud og hundredvis af fodtrin giver genklang i gangene. Lidt efter ringer klokken til time, og en konstant summen fra gruppearbejde begynder at indtage klasseværelserne. Når dagen lakker mod enden, er både elevernes og læreres hoveder fyldt op af støj, og det kan have konsekvenser for både trivsel og indlæringsevner.
Alligevel halter mange folkeskoler bagefter, når det kommer til lydmiljøerne. De mangler tidssvarende rammer, der kan rumme et voksende antal elever i klasseværelserne, længere skoledage og undervisning, der byder på mere gruppearbejde, bevægelse og tværfaglige aktiviteter. Alt sammen noget, der stiller højere krav til akustikken.
- Skoler er tit indrettet til envejskommunikation, hvor læreren står og taler til eleverne. Men i dag er det jo meget mere gruppeorienteret, og man skal kunne tale sammen på kryds og tværs, uden lydniveauet udgør et problem for trivslen. Det kræver, at man tænker akustik ind tidligt, når man renoverer skoler, og at man kigger mere på den samlede løsning, lyder det fra Jannie Moon Lindskov, direktør i DCUM, Dansk Center for Undervisningsmiljø.
Mere fokus på konsekvenserne ved støj
Den betragtning er de enige i hos Rockfon, der som producent af akustiske løsninger er eksperter i akustik og lydmiljø. Hvis eleverne skal have de bedste forudsætninger for indlæring og trivsel, er det nødvendigt med meget mere fokus på støjproblemer, og hvordan man kommer dem til livs.
- Der er mange eksempler på, at en forbedring af akustikken gør en stor forskel for støjniveauet i klasselokalerne, så elevernes koncentrationsevne skærpes, og de bliver mindre trætte. Akustikken skal i højere grad tænkes ind i renoveringsprojekterne fra start, så det bliver en del af helheden. Det vil både give de bedste resultater på lydmiljøet, men vil også give mest mening set fra et designmæssigt perspektiv, forklarer Oskar Meres, ingeniør og teknisk chef i Rockfon.
Når de danske folkeskoler renoveres, fokuseres der ofte på andre indeklimafaktorer end lyd. Men det har store konsekvenser at tilsidesætte akustikken, lyder det fra Jannie Moon Lindskov:
- Vi har fra tidligere undersøgelser set, at blandt indeklimafaktorer var støj den hyppigste årsag til sygefravær, jobskifte og jobstop for lærerne. Det kan let tænkes også at være gældende for eleverne, som i modsætning til lærerne, ikke bare kan skifte job. Og når problemer med støj går ud over både koncentration, læring og sygefravær, så er det noget, vi bliver nødt til at tage alvorligt, slutter hun.